top of page

Quando o jovem arquiteto Guilherme Torres foi convidado para participar do mais importante evento de decoração do Brasil, a Mostra Black, algumas premissas se tornaram claras. 

O espaço construído especialmente para o evento, no páteo de uma casa modernista no bairro de Alto de Pinheiros, São Paulo, faz referência ao Pavilhão de Barcelona de Mies van der Rohe, uma das obras de arquitetura preferidas pelo arquiteto. 

Durante a construção, o perfil do "morador imaginário" foi criado. O personagem "Mister Black" seria um alter ego do profissional, um jovem colecionador de arte, apaixonado por música e um cidadão do mundo, que adora receber.  

Logo na entrada, uma cortina de malha metálica convida o visitante a desnudar o espaço, um grande cubo de cimento e mármore branco paraná, o mesmo mármore utilizado na construção de Brasilia. Um espelho d'água cruza o espaço, sob um poço de luz, captando a água das chuvas. Optou-se por não fechar o espaço com vidros, deixando a agradável brisa de outono refrescar o local. 

A decoração partiu do enorme sofá Otto, em couro, de design do arquiteto, assim como o sofá Pil, com linhas 50's, e a mesa de centro revestida com papel de parede vintage.  

O mobiliário segue a linha eclética de Torres. A mesa rococó recebe as pickups de DJ, o biombo dos anos 50 é de Lucio Costa, o carrinho de bar Sergio Zalzupin. Os quadros são da galeria Zipper, todos de novos artistas que estão despontando no mercado brasileiro. Uma proposta jovem e contemporânea, com um novo olhar para o morar. 

PROJETO

MISTER BLACK ─ MOSTRA BLACK

ÁREA CONSTRUÍDA

80m²

ANO DE CONCLUSÃO

2012

 

LOCALIZAÇÃO

SÃO PAULO, SP, BRASIL

 

 

FOTOGRAFIA

DENILSON MACHADO — MCA STUDIO

When the young architect Guilherme Torres was invited to participate in Mostra Black, one of the most important event of interior design in Brazil, some statements have become very clear. The space built specially for the event, in the patio of a modernist house in Alto de Pinheiros area in São Paulo, refers to the Barcelona pavilion by Mies van der Rohe, one of the architect favorite works. During construction, the profile of an “imaginary resident” was created. The character “Mister Black” would be an alter ego of the professional, a young art collector, passionate by music and a citizen of the world that loves to receive his friends.

 

At the entrance, a metal mesh curtain invites the visitor to bare the space, a large cube covered in cement and white marble paraná, the same marble used in the construction of Brasília. A reflecting pool crosses the space, underneath a light well, capturing rainwater. We decided not to close the space with glass and leave the pleasant autumn breeze cool the space. The starting point of the decoration was the wide Otto sofa, in leather, designed by the architect, as well as the Pil sofa with 50’s lines and the coffee table covered with vintage wallpaper.

 

The furniture follows an eclectic line of Torres. The rococo table receives the DJ pick-ups, the folding screen from the 50’s is from Lúcio Costa, the bar cart from Sérgio Zalszupin. The art frames from new rising artists in the Brazilian market, all from Zipper gallery. A young and contemporary proposal with a new look to the way of living.

PROJECT

MISTER BLACK ─ BLACK EXHIBITION

BUILT AREA

80m²

COMPLETION YEAR

2012

 

LOCATION

SAO PAULO, SP, BRAZIL

 

 

PHOTOGRAPHY

DENILSON MACHADO  ─ MCA STUDIO

Quando o jovem arquiteto Guilherme Torres foi convidado para participar do mais importante evento de decoração do Brasil, a Mostra Black, algumas premissas se tornaram muito claras.

 

O espaço construído especialmente para o evento, no páteo de uma casa modernista no bairro de Pinheiros, São Paulo, faz referência ao Pavilhão de Barcelona de Mies van der Rohe, uma das obras de arquitetura preferidas pelo arquiteto.

 

Durante a construção, a persona do Mister Black, o "morador imaginário" foi criado. Ele seria um alter ego do profissional, um jovem colecionador de arte, apaixonado por música e cidadão do mundo, que adora receber. 

 

Logo na entrada, uma cortina de malha metálica convida o visitante a desnudar o espaço, um grande cubo de cimento e mármore branco paraná, o mesmo mármore utilizado na construção de Brasília. Um espelho d'água cruza o espaço, sob um poço de luz, captando a água das chuvas. Optou-se por não fechar o espaço com vidros, deixando a agradável brisa de outono refrescar o local.

 

A decoração partiu do enorme sofá Otto em couro, de design do arquiteto, assim como o sofá Pil, com traços dos anos 50, e a mesa de centro revestida com papel de parede vintage. 

 

O mobiliário segue a linha eclética de Torres. A mesa rococó recebe as pickups de DJ, o biombo dos anos 50 é de Lucio Costa, o carrinho de bar Sergio Zalzupin. Os quadros são da galeria Zipper, todos de novos artistas que estão despontando no mercado brasileiro. Uma proposta jovem e contemporânea, com um novo olhar para o morar.

PROJETO

MISTER BLACK

 

ANO DE CONCLUSÃO

2012

 

ÁREA TOTAL

80m²

 

LOCALIZAÇÃO

SÃO PAULO, SP, BRASIL

 

 

FOTOGRAFIA

DENILSON MACHADO ─ MCA STUDIO

Crafted in the heart of one of the most high-end neighbourhoods of São Paulo, the 1100m2 residence was built by the owner’s grandparents in the 1960s. The original house was designed following a neoclassical style and had a very closed and compartmentalized floor plan.  

 

The project aimed to rethink the spatial distribution of the environments, opening the internal spaces and creating new structures that transformed the house into a contemporary work of art, in total harmony with the client, a young DJ and music producer. 

 

The house presents it’s self with a very sophisticated style yet very informal. The project was developed using a palette of timeless materials of white Brazilian marbles contrasting with an elaborate ebony woodwork. 

 

All the furniture was entirely designed by the architect, who is also and designer. The sofas in the main living room and the fireplace room are covered in fabric and leather, in a modular system that allows infinite combinations. The dining table, purposely just mounted with one chair, maintains the dramatic mood of the decor. Pictures and objects are few and belong to the personal collection of the owner. 

 

The ebony wood walls hide doors and spaces like the wine cellar, which is separated from the office designed with acrylic panels that create a tasting area and accommodate wines, one of the owner great passions. 

 

On the upper floor, a generous 140 m2 master suite integrates bedroom, terrace, closet and bathrooms without any formal divisions. Walls with luminous panels mixed with ebony wood panels create subtle divisions. Again, all the furniture was developed especially for these spaces. 

All the upper floor spaces are open through black perforated movable metal panels, creating a very strong graphic effect:  pixelating the crowns of the trees that surround the whole construction, giving a surreal touch to a project that does not propose fully decorated spaces, but a careful and detailed selection furniture, that will receive the many layers of affective memory over the years.

PROJECT

V2 HOUSE

 

YEAR

2018

 

BUILT AREA

1.100m²

 

LOCATION

SÃO PAULO, SP, BRASIL

 

 

PHOTOGRAPHY

DENILSON MACHADO ─ MCA STUDIO

AWARDS

bottom of page